Wat is Personal Branding? (+ 5 redenen om er mee te beginnen)
Geschatte leestijd: 5 minuten
Personal branding is hip. Maar wat is Personal Branding en waarom is het zo populair? Niet alleen omdat het zo verschrikkelijk leuk is. Nee, personal branding kan je idioot veel brengen. In deze blog vertel ik je wat Personal Branding is en geef ik je vijf redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met personal branding.
Wat is personal branding? Er zijn namelijk veel definities, maar onthoud deze: Met personal branding zet je jezelf neer als merk. Dus hoe jij jezelf in de markt neerzetten noemen we met een mooi marketingwoord Personal Branding. Alles wat jij communiceert over je eigen merk valt onder Personal Branding. Wat je vertelt, wat je uitstraalt. Het hele pakket.
Daarnaast is het niet alleen wat jij over jezelf vertelt. Maar het is ook wat anderen over jou zeggen.
Wat is Personal Branding?
Bij Personal Branding kijk je naar wat jou én je bedrijf uniek maakt. Je zorgt er voor dat je jouw kwaliteiten, passies en ambities laat zien. En dan niet alleen het mooie plaatje, nee echt en authentiek is waar we voor gaan. Je zet jezelf namelijk als uniek persoon in de markt.
Als jij duidelijk en helder communiceert wie je bent (oftewel Personal Branding), weten mensen waarvoor ze bij jou kunnen aanbellen. Maar vooral ook waarvoor niet.
Tegenwoordig speelt een groot deel van je Personal Brand zich online af. Daarom is het extra belangrijk dat je herkenbaarheid creëert. Denk aan een huisstijl die je verhaal vertelt en een website die laat zien waar je voor staat. Want, potentiële klanten oordelen je in de eerste paar seconden dat ze je (online) tegenkomen. Daarom is het van belang om jezelf te onderscheiden van de rest, want dan val je op.
Nog niet overtuigd? Lees dan verder om de vijf belangrijkste redenen te lezen waarom je vandaag nog moet werken aan je Personal Brand.
Reden 1: Mensen kopen van mensen
Als je mocht kiezen, ga je dan voor de ontwerper de mooiste ontwerpen maakt en die zichzelf laat zien of voor de ontwerper die de mooiste ontwerpen maakt maar zich verschuilt achter haar logo? Ik denk dat de kans groot is dat je voor die eerste persoon gaat.
Omdat je jezelf laat zien, werk je bewust aan de binding met je klanten. Ze kunnen zich herkennen in je verhaal, je doelen en ambitities.

Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
Laten we kennismaken!
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Reden 2: Je bepaalt zelf hoe anderen je kiezen
Van de mensen in mijn naaste omgeving hoor ik vaak dat ik zo ben veranderd. Hopelijk wel goed, vraag ik dan. Daarop krijg ik altijd hetzelfde antwoord: ‘Ja!’. Even een flashback naar de 11-jarige Anne-Loes. Onzeker en vertrok elke dag met buikpijn naar school. School vond ik geweldig hoor, dingen leren. Ik hield er van. Maar mijn klasgenootjes, nee. Zij hielden niet van mij en ik ook niet van mij. Twee vriendinnetjes had ik in de klas, die net als ik, gepest werden. Waarom? Geen idee. De meisjes in mijn klas waren naar en ik ben overtuigd dat als ik als jongetje was geboren, dat mijn schooltijd een stuk leuker was geweest.
Ik verstopte mij achter alles en iedereen en liet mijn ware aard niet zien. Als ik maar niet op val, dan hebben ze niks om over te vallen. Ik was verlegen en eerlijk gezegd hoorde je mij nooit.
Fast forward naar 2021. De mensen die mij nu leren kennen kun zich hier niks bij voorstellen. Ik ben zelfverzekerd en laat van mij horen. Oh, en zeker ik af en toe mijn verlegen momenten. Maar hier zet ik mij elke dag steeds makkelijker overheen.
Waarom ziet iedereen mij dan als zelfverzekerd? Omdat ik mij niet meer verschuil. Ik vertel mijn verhaal met de hele wereld. Het beeld wat ik van de OG Anne-Loes had, is losgelaten. Wat je nu ziet is Anne-Loes 2.0. Een versie waar ik zelf intens gelukkig mee ben.
Ik vertel mijn verhaal met de hele wereld. Mijn reden? Ik was klaar met het beeld van de originele Anne-Loes
Reden 3: Je verhoogt je waarde
Met een duidelijke personal brand verhoog je jouw waarde als ondernemer. Doordat jij je duidelijk profileert, weten klanten jou beter te vinden als ‘de expert in..’ of ‘diegene die duidelijk van zich laat horen’.
Reden 4: Je laat zien waar je voor staat
Je kernwaarden. Daar heb je vast eerder van gehoord. Voorbeeld, je hebt als familiefotograaf de kernwaarden aandacht, betrouwbaar en verbondenheid. Dan zou het gek zijn als je bij families op bezoek gaat, te laat komt, geen interesse toont en oppervlakkig bent.
Er wordt wel verwacht dat je op tijd bent, interesse toont in de familie maar ook over jezelf vertelt. Oftewel, je laat zien waar je voor staat.
Reden 5: Je spreekt je lievelingsklant aan
Als jij 100% jezelf bent, dan spreek je gelijkstemden aan. En hoe fijn is het als je in gesprek gaat met een potentiële klant en je meteen een klik hebt. Zij weet namelijk wie jij bent en voelt zich door jou aangesproken.
Zorg er voor dat jouw omgeving bevestigd dat jouw Personal Brand klopt. Dan kan én wil niemand meer om jou heen.
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.