In vijf stappen een Personal Branding strategie
Geschatte leestijd: 4 minuten
Oke, voordat ik je de vijf stappen vertel naar een ijzersterke Personal Branding Strategie, ga ik eerst even kort in op Personal Branding. Wat is het nou eigenlijk en waarom zou je er vandaag nog mee moeten beginnen?
Bij Personal Branding kijk je naar alles wat jou uniek maakt. Je laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Dit ga je niet mooier maken dan het is, nee. Je zet jezelf authentiek en echt in de markt neer.
Door alles wat jou uniek maakt op een rijtje te zetten, ontwikkel je jezelf als onderscheidend merk en persoonlijkheid. Personal Branding is jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept.
Duidelijk toch?

Liever luisteren? Ik heb hier ook een podcast over opgenomen ⬇️

Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Wat is Personal Branding?
Ik hou het kort, want ik kan hier oprecht boeken over schrijven. Verdeel ik toch liever over meerdere blogs ;-). Je Personal Brand creëren betekent dat je jezelf als merk gaat niet zetten. Jij bent het merk, jouw Personal Brand. Niks nieuws trouwens, al is het tegenwoordig echt een trend om bezig te zijn met je Personal Brand. Denk aan artiesten, schrijvers, bn’ers. Bekende voorbeelden zijn Steve Jobs, Mark Zuckerberg en Oprah. Ik hoef jou echt niet te vertellen wie dat zijn en waar ze voor staan. Steve Jobs was bijvoorbeeld een heel ander persoon dan Bill Gates.
Personal Branding is nu alleen ook voor de ‘gewone’ mens. In onze maatschappij en zeker ondernemers doen tegenwoordig steeds meer om op te vallen. We willen tenslotte allemaal uniek zijn. Het creëren van je eigen Personal Brand zorgt er voor dat jij zelf kan bepalen hoe anderen jouw zien. Je gaat zelf presenteren zodat jij zo goed mogelijk uit de verf komt. Dat is jouw Personal Branding strategie.
Het creëren van je eigen Personal Brand zorgt er voor dat jij zelf kan bepalen hoe anderen jouw zien.
Vertel ik je nu over de vijf stappen.
Stap 1: Doe zelfonderzoek
Bij het maken van jouw merk moet je jezelf even in de spotlight zetten. Ik zeg daarom altijd dat Personal Branding begint bij zelfkennis. Wie ben jij? Denk hierbij veeeeel verder dan wat er op je CV staat en welke vaardigheden je bezit. Een eerste goede stap is het doen van de Myers & Briggs persoonlijkheidstest.
Stap 2: Zet je ambities op papier
Wat wil je en waarom? Mensen kopen namelijk niet wat je doet, maar waarom je iets doet. Dit is echt een idioot groot onderdeel van je Personal Brand strategie.
Neem mij als voorbeeld. ik ben de zoveelste marketeer. De zoveelste vormgever. Daarmee kan én wil ik mijzelf niet onderscheiden. Ik kan mij wel onderscheiden met wie ik ben als persoon. De verlegen muurbloem die ik vroeger was en hoe ik getransformeerd ben naar zakenvrouw. Dat ik elke vrouw deze transformatie gun. Dat is waarom ik doe wat ik doe.
Meer lezen over marketing?
Een personal Branding strategie is jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept.
Stap 3: Formuleer je merk
Je weet nu wie je bent en je weet waarom je doet wat je doet. Dit ga je nu samenvatten in een merkidentiteit. In essentie bestaat jouw merk uit de volgende bouwstenen: je merkbelofte en merkpersoonlijkheid.
Stap 4: Ontwerp je merk
Je merkidentiteit staat nu op papier. Let’s get visual! Tijd om aan de slag te gaan met je visuele identiteit.
Stap 5: De leiding nemen
Jij bent namelijk de manager van je persoonlijke brand. Je hebt zelf de leiding en bepaald hoe je Personal Branding in gaat zetten. Jouw strategie zijn alle voorgaande stappen uitgeschreven in één plan.
Je wordt pas echt herkend als je jouw eigen merk consequent blijft laten zien. Het is daarom van belang dat je jouw huisstijl, jouw Personal Brand omzet naar herkenbaarheid. Denk aan je huisstijl. Jouw logo, de kleuren en typografie die je inzet. Het drukwerk wat je aan je doelgroep laat zien. Maar vergeet ook zeker niet je website, de teksten en foto’s die er op staan. Wanneer je een duidelijke Personal Branding strategie hebt neergezet moet je er nog een mooi geheel van maken.
Laat duidelijk zien dat je de expert bent en zorg er voor dat je doelgroep en je concullega’s dit beamen. Zorg er voor dat jouw omgeving bevestigd dat jouw Personal Brand klopt. Dan kan én wil niemand meer om jou heen.
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.