Waarom je vandaag nog je doelgroep moet bepalen
Geschatte leestijd: 3 minuten
Ik heb het al vaker verteld, maar het kiezen van een doelgroep kan je ontzettend helpen bij het behalen van je ondernemersdoelen. Maar wat als je twee ideale klanten hebt? Kiezen voor je ideale klant is soms een beetje eng en ik krijg (en terecht) geregeld de vraag of je niet twee ideale klanten kan hebben. Lees snel verder want ik vertel je waarom je vandaag nog je doelgroep moet bepalen.
Dat kan. Alles kan. Het is jouw onderneming, dus het zijn jouw regels. Voor de één werkt dit prima, maar mijn ervaring is dat het de meeste ondernemers in de weg zit. Als je meerdere doelgroepen probeert aan te spreken, kan het verwarrend zijn voor je potentiële ideale klanten.
Jouw doelgroep bepalen = een sterke online positionering
Het kiezen van jouw ideale klant bepaalt eigenlijk vooral hoe jij je (online) positioneert. Zodat het voor jou een stuk gemakkelijker wordt om een passende online strategie te kiezen (of het kiezen van een niche – daarover later meer!).
Waarom je jouw doelgroep moet bepalen? Omdat je daardoor de juiste mensen aanspreekt en samenwerkt met wie jij dat graag wil.
Betekent niet dat anderen mensen zich niet tot jouw aangetrokken kunnen voelen (je bent tenslotte freaking awesome).

Website nodig?
Laten we kennismaken!
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. Ik heb een hekel aan de term ‘digitaal visitekaartje’, maar toegegeven: dat is wel precies wat het is. De perfecte manier om jezelf te presenteren.
Kiezen voor je doelgroep
Oftewel: het kiezen van jouw lievelingsklant betekent niet dat je nu geen mensen meer mág helpen die niet binnen dat perfecte plaatje passen. Of dat die mensen geen klant meer bij je willen worden. Maar het zorgt er vooral voor dat de mensen waar je absoluut niet voor wilt werken, niet worden aangesproken.
Je mag altijd switchen
Maar misschien nog wel belangrijker: het is geen permanente keuze. Als jij groeit als ondernemer, groeit je ideale klant met je mee. Ook ik heb onlangs die switch gemaakt. En eerlijk – dat was best eng! Maar het brengt mij zo veel plezier, dus het was 100% de goede keuze. Je onderneming is altijd in beweging en jouw ideale klanten groeien mee.
Dus waarom je jouw doelgroep zou bepalen? Omdat focussen op één doelgroep er voor zorgt dat je alleen nog maar de opdrachtgevers van je dromen krijgt.
Durf jij te kiezen voor je ideale klant? ⬇️
Ik bouw jouw website.
Die staat als een huis.
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. De perfecte manier om jezelf te presenteren.