Waarom je begint met het Waarom (the Golden Circle van Simon Sinek)
Geschatte leestijd: 6 minuten
Je Waarom van the Golden Circle van Simon Sinek maakt je succesvoller. Alles wat je doet staat namelijk in het teken van je missie, ook wel je Waarom genoemd. Wanneer je op deze manier aan de slag gaat werk je vanuit de drijfveren van je onderneming – en zo maak je het verschil. Maar wat is die cirkel nou precies en waarom is die zo belangrijk? En hoe begin je er mee? Ik vertel in je in deze blog wat die Waarom nou precies is en hoe je er mee begint.
Weet jij waarom je doet wat je doet? Want die waarom vertelt waarom jij op deze aarde staat. Met jouw Waarom kan je andere mensen inspireren en overtuigen. Je Waarom pas je toe bij alles wat je doet. Het is jouw Missie. Welke doelen je moet stellen om jouw Missie, jouw Waarom te halen. De Waarom is bedacht door Simon Sinek en is onderdeel van de bekende Golden Circle.
Een voorbeeld
Ik neem mezelf als voorbeeld. Met Studio Pinck help ik andere ondernemers met het inzetten van personal branding, dit door middel van het neerzetten van een sterke merkidentiteit én huisstijl. Je zou kunnen zeggen dat ik dit doe omdat ik wil dat iedere ondernemer een prachtige logo heeft en een website waar ze trots op kunnen zijn. Maar nee, die huisstijl en website zijn een klein onderdeel van het einddoel. Het echte einddoel is namelijk dat ik iedere vrouwelijke ondernemer zelfvertrouwen gun. Het zelfvertrouwen om volledig voor zichzelf te kiezen en zichzelf te durven zijn. En niet één keer, maar elke dag weer opnieuw.
Mijn Waarom
Een groot deel van mijn jeugd ben ik gepest. Ik hoorde er blijkbaar niet bij. Dat pesten heeft er voor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen de nodige deuken heeft gekregen. Zo veel deuken dat ik mij verstopte achter alles wat maar kon. Op de middelbare school besloot ik op de achtergrond te kiezen. Mijn studie? Geen idee wat ik wou. Ik hoorde van de opleiding Kunst & Techniek. Klonk wel leuk, dus melde mij aan en werd toegelaten.
Onzeker
Praten met onbekenden? Mij niet bellen. Presenteren? Bij de gedachte begon ik al te huilen. Tijdens mijn studie kwam ik er achter dat ik het liefste alleen was en werkte. Na het bepalen van mijn diploma besloot ik te gaan ondernemen.
En jongens, dat is echt de beste beslissing die ik ooit had kunnen maken. Ik kwam in één keer tien stappen dichter bij mijn Waarom.
Meer lezen over marketing?
Dit was namelijk de eerste beslissing die ik voor mezelf maakte. Ik ontdekte de kracht van Personal Branding en voelde mij helemaal op mijn plek. Ik durfde eindelijk mezelf te zijn en voor mezelf te kiezen. En dat laatste is wat ik wil dat jij ook doet. Voor jezelf kiezen. Dat is mijn Waarom in the Golden Circle. Ik begreep in één keer waar meneer Sinek het elke keer over had. Simon had compleet gelijk.
Mijn Waarom is simpel: Ik wil dat jij diezelfde transformatie doorloopt. Dat je eindelijk voor jezelf durft te kiezen. Zo ingewikkeld hoeft die Waarom niet te zijn.
Dus waarom ik doe wat ik doe? Omdat ik wil dat jij die transformatie ook doormaakt. Dat is mijn waarom uit the Golden Circle van Simon Sinek.
Mijn waarom. Die leef ik. Bij alles wat ik doe neem ik mijn boodschap mee. Ik sta voor dat jij jezelf kunt zijn en jezelf laat zien. Ik loods je door die transformatie, maar vertaal jouw verhaal daarna naar een passende huisstijl en website.
Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
En Je Waarom pas je toe bij alles wat je doet. Het is jouw Missie. Welke doelen je moet stellen om jouw Missie te halen. Het zorgt er voor dat je weet welke doelgroep je wilt aanspreken. Welke diensten aansluiten bij wat jij wilt bereiken. Mijn ervaring is dat als je weet Waarom je doet wat je doet, de rest moeiteloos verloopt. Alles is gelinkt aan jouw levensdoel.
Voor de één is het makkelijker om je Waarom te bepalen dan voor de ander. Winst maken is in ieder geval nooit een waarom. Dat is een resultaat wat je wilt zien. Het gaat erom waar om je winst maakt op de manier die je nu doet. Het gaat veel verder.
Maar waarom dan?
Waarom ben je bijvoorbeeld fotograaf geworden en geen tekstschrijver? Waarom wil je geld verdienen? Wat is je motivatie erachter? Blijf die Waarom vragen stellen. Net zo lang tot je er bent. Oftewel, trigger je inner kind en volg in de voetsporen van alle anderen die dankzij Simon Sinek weten wat hun Waarom is.
Klanten komen bij jou, omdat ze geloven waar je voor staat. Dit is je Why. En niet alleen omdat jij het verkoopt (je What). In zijn wereldberoemde Ted Talk zegt Simon het volgende: “People don’t buy what you do, people buy why you do it.”
Echter is je Waarom of the Golden Circle geen snelle marketingtruuk. Als ondernemer heb je een reden van bestaan, daar focust de Why zich op.
Liever luisteren? Ik heb hier ook een podcast over opgenomen ⬇️
The Golden Circle van Simon Sinek
Het draait niet alleen om je Waarom. Het model bestaat uit drie principes. Je why, je How en je What. Deze drie elementen zijn de basis van wie jij bent. En hoewel de meeste ondernemers kijken naar de What, zegt Simon dat je juist moet beginnen bij je Why. Oftewel, je Waarom.
Why: Waar streef je naar? Waarom doe je wat je doet? Oftewel, je missie.
How: Hoe doe je het en waarom is beter dan de concurrentie?
What: Welke producten of diensten zorgen voor het behalen van die missie?
Dit is waarom
Als jij weet Waarom je doet wat je doet kan je niet alleen beter beslissingen nemen (want alles wat jij vanaf nu doet draagt bij aan je waarom). Nee, het zorgt er ook voor dat je anderen kan inspireren en overtuigen. Want jij weet waarom je op deze aardbol staat. Je verwerkt het in de manier waarop je communiceert met klanten, de vormgeving, je website. Al je communicatieuitingen. Het zorgt ervoor dat je gigantisch herkenbaar wordt.
Een paar vragen voor het bepalen van je Waarom
Maar wat is jouw waarom? Ik geef je vijf vragen om dichterbij het antwoord op die vraag te komen.
1: Wat raakt jou zo erg dat je er iets aan wilt doen?
2: Waar ligt jouw passie?
3: Waar kom jij je bed voor uit ’s ochtends?
4: Waar kan jij de grootste waarde toevoegen?
5: Welke problemen kan jij met jouw talenten oplossen?
Schrijf je antwoord op deze vragen op. Wedden dat je Waarom hierin verstopt staat?
Wil je meer lezen over the Golden Circle? Begin met Waarom van Simon Sinek kan ik je van harte aanbevelen. Ik lees hem zelf minstens drie keer per jaar.
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.