Ga je liever voor mayo of ketchup: Het bepalen van je ideale klant
Geschatte leestijd: 3 minuten
De één eet liever mayo bij z’n patat, de ander ketchup. De ander drinkt thee, de ander koffie verkeerd. Ik schrijf in notitieboekjes, de ander typt in Word. Deze keuzes maak je ook. Waarom durf je dan niet te kiezen voor je ideale klant? Wanneer jij je durft uit te spreken over je ideale klant en deze echt gaat bepalen ga je er namelijk voor zorgen dat andere keuzes je makkelijker af gaan. Want alles wat jij doet met doet met je onderneming, doe je om je klanten verder te helpen.
Of denk jij: ‘Ik help iedereen wel’, terwijl je het liefste met fotografen werkt. Je eet toch ook geen ketchup bij je patat terwijl je liever mayonaise wilt? Het idee dat ik ketchup bij mijn patat moet eten.. Oke, het kiezen voor je ideale klant is misschien een spannendere keuze dan die hiervoor. Maar hij is wel een stuk belangrijker. Het geeft je hele onderneming namelijk richting. Juist daarom bepaal je met wie je gaat samenwerken.
Kies voor je ideale klant
Dus hup, tijd om die knoop door te hakken! Kies voor je ideale klant, volle focus. Meer focus = gerichter content de wereld in sturen. Want richt jij je op iedereen? Probeer dan maar eens een tone of voice (= de stijl waarin je communiceert) te vinden die al die mensen aanspreekt. Mission impossible. Zonde van al het moois wat je te delen hebt!
Starten met het bepalen je ideale klant, de eerste vragen:
– Zijn jouw klanten particulieren, kleine ondernemers of multinationals?
– Student, in loondienst of ondernemer?
– Getrouwd, vrijgezel of happy single?
Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Bepaal je ideale klant en je kan je daar dan volledig op focussen
Maar je kan nog een stuk verder gaan bij het bepalen van jouw ideale klant:
– Een echte boekenwurm of juist verslaafd aan series kijken?
– Rijden ze auto of nemen ze het alleen het openbaar vervoer?
– Is ze een katten of hondenmens? (dit is uiteraard een hele belangrijke)
– Eten ze patat met mayonaise of ketchup?
Hoe dieper jij in gaat op de identiteit van de klant, hoe makkelijker het voor jou wordt te bepalen waar je heen goed met je onderneming, met je huisstijl, website maar ook uiteindelijk de content die jij gaat maken voor je ideale klant. Denk aan instagram posts, blogs, e-books maar ook flyers en ander drukwerk.
En als jij durft te kiezen voor jouw ideale klant, dan durven ze ook voor jou te kiezen ⭐
p.s: Ik ben team mayonaise
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.
Charlotte
22 april 2021 @ 15:02
Team ketchup met may door elkaar! Maar serieus, door jouw workshop in januari ben ik me daar steeds bewuster van. “Mensen die de wereld een stukje mooier willen maken” is denk ik mijn ideale doelgroep. Of dat nou om duurzaamheid of cultuur of iets maatschappelijks gaat.
Anne-Loes Huizing
22 april 2021 @ 15:08
Mooie doelgroep Charlotte, sluit perfect bij jou aan! ✨