Wat is een niche en hoe kies ik die van mij?
Geschatte leestijd: 4 minuten
Wat is een niche? Want als we alle businesscoaches moeten geloven is het hebben van een niche van cruciaal belang. En eerlijk gezegd, ik sluit mij er volledig bij aan. Een niche kiezen voor je onderneming maakt het ondernemen zelf uiteindelijk een stuk makkelijker. Al is het in het begin soms een beetje eng. En wat is het verschil tussen je niche en doelgroep?
Een niche is een specifiek deel van de markt waarop jouw diensten zich op richten. Denk aan borduurpatronen, een kattencafé, plantenstekjes of bijvoorbeeld het verkopen van knutselspullen. Het kiezen van een niche zorgt er voor dat je jouw expert status kan claimen én beter opvalt dan anderen die in hetzelfde vakgebied zitten. Als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen je concurrent. En zie je zelf dan nog maar eens te onderscheiden. Knap lastig.
Liever luisteren? Ik heb hier ook een podcast over opgenomen ⬇️
Minder concurrentie
Als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen je concurrent. En zie je zelf dan nog maar eens te onderscheiden. Denk aan een bol.com of een Wehkamp. Zij verkopen als online warenhuis heel veel. Ze kunnen zich daarom niet specialiseren. Maar als je bijvoorbeeld alleen borduurspullen verkoopt, kan je heel gericht je doelgroep bereiken. Je wordt dan vanzelf een expert op het op jou gekozen terrein.
Wat is een niche
Maar wat is een niche nou? Een niche is een specifiek deel van de markt waarop jouw diensten zich op richten. Je hebt dan een specifieke doelgroep voor ogen die weer voorkeuren hebben wat betreft diensten op producten. Denk aan het kattenvrouwtje wat graag kattencafés bezoekt of de young granny die ’s avonds met netflix lekker gaat borduren.
Een niche is een specifiek deel van de markt waarop jouw diensten zich op richten.
Als jij je op een door jou gekozen niche gaat specialiseren, weet jouw doelgroep jou straks goed te vinden. De vraag is nu: Waar wil jij om bekend staan? Wat wordt jouw niche?


Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Uniek zijn is idioot moeilijk, maar niet onmogelijk
Daarnaast is de kans dat je als net gestarte ondernemer niet echt een uniek product of dienst op de markt gaat zetten. Maar hoe zorg je er voor dat je jezelf straks toch succesvol onderscheidt van de rest? Door te kiezen voor een specifieke doelgroep!
Kiezen voor een niche zorgt er voor dat je gericht kan ondernemen
Hoe specifieker jij weet wat je doet en voor wie je wat wilt doen, hoe preciezer jij je marketingboodschappen kan formuleren. Wanneer jij duidelijk laat zien voor wie jij hebt gekozen, voelt jouw ideale klant zich veel meer aangesproken. Zo zullen ze eerder voor jou kiezen en zullen we minder moeite hebben wat meer te betalen. Want jij bent voor hun aan het werk en je kent ze door en door. Beter kan je daarom niet bij ze passen.
Meer lezen over marketing?
Je niche staat niet voor de rest van je leven vast
Je kan altijd weer uitbreiden. Niets staat je in de weg om te groeien. Heb je jouw strategie onder de knie en is het een groot succes? Voeg dan een extra niche toe.
En wat de perfecte niche dan is? Werk doen wat jij leuk vind én waar je goed in bent, gecombineerd met mensen die daar ook geïnteresseerd in zijn en waar jij mee wil samen werken. Het is de combinatie van jouw talenten en passies waar jouw ideale klant voor wil betalen.
Niet durven kiezen is begrijpelijk. Maar als je geen keuze maakt, heb je juist minder klanten omdat niemand zich echt aangesproken voelt door jouw aanbod.
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.