Bepalen van je ideale klant: deze vragen helpen je op weg
Geschatte leestijd: 3 minuten
Jij VERDIENT het om met je ideale klant te werken. Want werken met leuke klanten zorgt voor heel veel meer plezier in je werk. En plezier hebben in je werk, dat is idioot belangrijk. Want heb jij plezier in je werk en laat je dat zien? Dan spreek je meteen je lievelingsklant weer aan. En dat domino effect is het fijnste wat er is. Maar hoe doe je dat, het bepalen van jouw ideale klant? In deze blog geef ik je vier vragen die antwoord geven op die vraag.
Het is tijd dat jouw klanten voor jou gaan werken. Want jouw lievelingsklant kent hoogstwaarschijnlijk nog wel meer mensen die in jouw doelgroep passen. Ik had het er laatst nog over met een ondernemer, want die vond visitekaartjes zo ouderwets. En ja, daar ben ik het grotendeels mee eens. Want je klanten zijn het perfecte visitekaartje. Het bepalen van je ideale klant zorgt voor een domino effect. Een tevreden klant geeft jouw naam namelijk met liefde door aan haar netwerk. En zo gaat het balletje dan rollen.
Het bepalen van je ideale klant
Wist jij dat jouw doelgroep de uitgangsbasis is voor het ontwerpen van een huisstijl of website? Ik hoor heel vaak dat ondernemers graag een logo willen hebben die past bij wat zij mooi vinden. Alleen.. Jij hoeft jezelf niet meer aan te spreken of enthousiast te maken. Jouw ideale klant, de persoon waar jij mee wilt werken, wel. Het ontwerpen van een logo of website houdt daarom rekening met jouw doelgroep. Waar wordt jouw ideale klant blij van?
Daarom snijd ik, juist als ontwerper, dit onderwerp aan. Als ik samen met mijn ideale klanten (yes, ik heb ze uiteraard ook!) aan de slag ga, is dit één van de eerste vragen die ik stel. Naast het bepalen van de kernwaarden, missie en visie uiteraard.

Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
Laten we kennismaken!
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Als jij onderstaande vragen beantwoord, wie is dan jouw ideale klant?
- Van welke opdracht kreeg jij de afgelopen tijd de meeste energie?
- En heb je stiekem iets te veel uren ingestoken?
- Voor welke klant doe je altijd net een beetje meer?
- Voor welke klant zou je stiekem zelfs gratis werken?
Tijd voor de volgende stappen
1. De eerste stap is om te bepalen waar jouw ideale klant blij van wordt. Nee, we gaan niet kijken naar pijnpunten (#jeukwoord), maar naar het verlangen: Wat is het ultieme geluk van jouw klant?
2. Tijd om het allemaal uit te schrijven. Waar staat je klant voor, wat doet ze graag. Oftewel, de blauwdruk van jouw ideale klant.
3. Content maken! Wat mij betreft het leukste deel. Schrijven en ontwerpen maken voor je klanten. Content maken die zo op ze geschreven zijn dat ze wel met je in zee moeten gaan.
Met duizend tussenstapjes (grapje!)
En stiekem zitten daar natuurlijk nog heel veel stapjes tussen. Daar gaan we samen mee aan de slag. Tijdens het brandingtraject gaan we aan de slag met jouw merkidentiteit: oftewel alles waar jij voor staat als ondernemer. Daar hoort jouw ideale klant uiteraard bij. Met als resultaat: een vliegende start voor jouw onderneming!
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.