Het aanspreken van je ideale klant: vergeet het pijnpunt van je klant 🤢
Geschatte leestijd: 2 minuten
In drie stappen naar het pijnpunt van je ideale klant. Of.. Doe je ideale klant eerst een beetje pijn 🤢 In veel verkooptrainingen en boeken over verkoop, gaat het er over dat je op zoek moet naar de zogenaamde pijnpunt van je klant. Waarom? Het creëert een tool om jouw oplossingen aan op te hangen, waardoor de kans groter is dat deze oplossing wordt gekregen en jij dus jouw ideale klant aanspreekt en binnenhaalt.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ga niet goed op die negatieve prikkels. In marketingland zijn er twee reden waarom mensen iets doen: om pijn te vermijden of om plezier en een verlangen na te streven. Er zijn dus twee manieren om je ideale klant aan te spreken. Je kan je volledig focussen op de pijnpunt van je klant, deze benoemen en oplossing te geven en zo je ideale klant aanspreken.
Of je focust je op de verlangens van je klant.
Heb je al door wat mijn voorkeur heeft?

Website nodig?
Laten we kennismaken!
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. Ik heb een hekel aan de term ‘digitaal visitekaartje’, maar toegegeven: dat is wel precies wat het is. De perfecte manier om jezelf te presenteren.
Dus je kan problemen oplossen of verlangens waarmaken. Wat doe je zelf liever om je ideale klant aan te spreken?
We draaien het even om. Stel dat jij benaderd wordt door een onderneming. Wil je dan dat dit gebeurt vanuit negativiteit of positiviteit?
Je ideale klant negatief aanspreken
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ga niet goed op die negatieve prikkels. En ja, I know. We worstelen allemaal ergens mee. We hebben allemaal wel een probleem die het liefste gister opgelost had moeten zijn. Maar heel eerlijk: ik vind het nogal een makkelijke manier om je klant te bereiken. Met als resultaat dat je ook nog eens je relatie met elkaar negatief begint.
Je ideale klant positief aanspreken
Maar je kan problemen oplossen of verlangens waarmaken. Je kan problemen oplossen waarvan je doelgroep misschien eerst niet eens wist dat ze het hadden. Of je gaat je focussen op hun diepste verlangen en gaat dit voor ze realiteit maken. Wat doe je zelf liever? Los je liever problemen op of maak je al hun dromen waar?
Meer lezen over marketing?
Door de verlangens van je ideale klant waar te maken los je alsnog de problemen op. Uiteindelijk is het effect hetzelfde. Maar dan meteen met een positieve lading én niet pas als het probleem is opgelost.
Ik weet wel wat ik liever doe 🤷♀️
Ik bouw jouw website.
Die staat als een huis.
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. De perfecte manier om jezelf te presenteren.