“Doe maar een niche”: hoe vind je een niche die bij je past?
Geschatte leestijd: 5 minuten
Ik was rustig aan het scrollen toen mijn oog viel op een Instagram post. Een post die mij ontzettend triggerde. Want de boodschap van de post was simpel: “Kies gewoon een niche, het is geen tattoo, het is maar een niche”. Benieuwd wat ik daar van vind? Lees dan gauw verder.
Die trigger kwam natuurlijk niet uit het niets. Want eerlijk, ik ben het wel met hem eens. Tot op zekere hoogte dan. Zeker als je net begint met ondernemen is het ontzettend lastig om een niche te kiezen. Vaak hoor ik dan: “Maar ik vind zo veel klanten leuk om te helpen”. Ik raad dan vaak ook aan starters aan om in het begin geen niche te kiezen. That’s right.
Ik heb namelijk liever dat je geen vaste doelgroep hebt en gewoon op je gemak gaat uitzoeken van wat voor klanten je leuk vindt om te ondersteunen. In contact komen met veel soorten beroepen en vooral veel soorten mensen gaat het je namelijk een stuk makkelijker maken om een keuze te maken.
Liever luisteren? Ik heb hier ook een podcast over opgenomen ⬇️
“Gewoon” maar een niche kiezen
Maar als je wanneer je start maar “gewoon” een niche kiest, populair wordt onder de nice en dat dan blijkt.. Dat je het stiekem helemaal niet zo leuk vindt? Dan sta je in die niche al bekend als de expert. En zorg er dan maar eens voor dat je een andere doelgroep aanspreekt.
Want werken is een stuk leuker als je werkt in een niche waar je gelukkig van wordt.
Website nodig?
Laten we kennismaken!
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. Ik heb een hekel aan de term ‘digitaal visitekaartje’, maar toegegeven: dat is wel precies wat het is. De perfecte manier om jezelf te presenteren.
Desondanks raad ik je wel aan om er mee bezig te zijn. En om een begin te maken geef ik je hieronder tips om er vandaag nog mee te starten. Want waar begin je eigenlijk mee wanneer je een niche kiest?
Hoe vind je jouw niche, stap 1: Experimenteer
Neem opdrachten aan waar je een goed gevoel bij hebt. Of het nou is vanwege de opdracht of de klant waar je mee samenwerkt. Probeer zo veel mogelijke verschillende dingen uit waar je blij van wordt.
Hoe vind je jouw niche, stap 2: Evalueer
De opdracht is afgerond. Tijd om te evalueren. Was de opdracht zoals je had verwacht? Was het leuk? Wat vond je leuk aan de opdracht? Wat vond je leuk aan de opdrachtgever? Werd je blij van de communicatie? Had je een connectie met de persoon? Kwamen waarden van jullie overeen of had de klant een waarde waar je bewondering voor hebt?
Doe dit voor elke opdracht. Hoe uitgebreider, hoe meer informatie je uiteindelijk hebt om je niche te kiezen. De vragen die je stelt, komen voort vanuit jouw eigen waarden.
Meer lezen over marketing?
Hoe vind je jouw niche, stap 3: Verwerken
Nadat je een aantal opdracht hebt afgerond heb je veel informatie verzameld. Leg de antwoorden eens naast elkaar en bekijk of er overeenkomsten zijn. Maak hierin onderscheid in opdrachten waar je met een goed gevoel naar kijkt en de opdrachten die niet waren zoals verwacht.
Wat waren de overeenkomsten bij de leuke opdrachten? Denk bijvoorbeeld aan de waarden, karaktereigenschappen, interesses en communicatie van de klant. Hetzelfde doe je bij de minder leuke opdrachten.
Hoe vind je jouw niche, stap 4: Formuleer
Ik vermoed dat je na stap drie al een veel beter idee hebt welke niche je aanspreekt. Bij een niche wordt vaak gedacht dat je jezelf moet focussen op een bepaald soort ondernemer. Denk aan lifestyle coaches, familiefotografen of bloemisten. En dit kan zeker. Ik pak het alleen zelf liever anders aan.
Mijn niche is namelijk bepaald aan de hand van de waarden van mijn klant. Hierdoor is mijn doelgroep vrij divers en werk ik bijvoorbeeld voor transformatiecoaches, kraamverzorgers, bloemisten en schrijvers.
Ze hebben namelijk allemaal één belangrijke overeenkomst: ze doen er alles aan om hun missie met de wereld te delen. En die missie is vrijwel nooit op zich zelf gericht, maar juist op de rest van de wereld. Ze maken zich hard voor hun klanten en doen er alles aan dat hun klanten een mooier en beter leven hebben.
Ik daag je uit om vanaf nu goed te kijken naar de klanten die je hebt en elke opdracht te evalueren. Ik ben ontzettend benieuwd wat de uitkomsten zijn. Het bepalen van jouw niche helpt je namelijk bij het maken van idioot veel besluiten als je start met ondernemen. Denk aan het ontwerpen van een logo en huisstijl en het bouwen van een website.
En denk je nu: “Anne-Loes, ik heb hier echt hulp bij nodig!”. Vraag dan een gratis kennismaking aan.
In mijn blogs plaats ik wanneer relevant affiliate linkjes, hierover ontvang ik een kleine commissie.
Ik bouw jouw website.
Die staat als een huis.
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. De perfecte manier om jezelf te presenteren.