Een webshop, maar geen klanten
Geschatte leestijd: 4 minuten
Wie mij al langer kent weet dat ik een aantal jaar terug een webshop had. Vol met handbeschilderde én toffe stationery. Als je mij nog niet zo lang kent kan ik mij voorstellen dat je denkt: ‘Huh, jij een webshop?’. Ja, I know. Die webshop is al een tijdje uit de lucht. Wel een webshop, geen klanten. Mijn webshop faalde.
Het leek mij verschrikkelijk gaaf. Een eigen webshop. Een uitlaatklep voor mijn creativiteit en een mooie opvulling voor wanneer de ‘normale’ opdrachten (zoals huisstijlen en websites) er niet waren. En eerlijk, het leek mij ook ontzettend tof om een webshop te bouwen. Dus ik begon, met totaal geen ervaring met webshops in het verleden. Maar, vol enthousiasme!
Maar ik hoor je denken: ‘Waar kwam het idee vandaan?’. Hele goede vraag. Vlak daarvoor begon ik aan een challenge om elke dag één illustratie te handletteren. Dit vond ik zo ontzettend leuk om te doen, dat ik om mij heen hoorde: ‘Moet je daar niet iets mee doen?’. Het idee van een webshop was geboren. En zoals bij alles wat ik doe, ga ik er meteen voor de volle 150% voor. Binnen een vrije korte tijd was mijn webshop daarom ook een feit. En heel eerlijk, de klanten kwamen in het begin ook vrij snel. Ik ging er niet van uit dat mijn webshop geen klanten zou krijgen.
Handlettering
Een webshop vol met gehandletterde producten. Ik begon met kaarten, maar toen een bepaalde winkel alleen maar planken vrij had en geen kaartenrekken besloot ik dat ik mijn collectie maar iets groter moest worden. Wat het zou worden was geen moeilijke keuze, servies! Mijn favoriet was de thee voor één, met een geweldige tekst (al zeg ik het zelf). Daarna volgde al vrij snel de mokken, theeglazen, theetipjes, theedozen en zelfs losse thee. Oh en daarnaast ook nog de stationery dus, ik had heel veel kaarten ontworpen maar ook notitieblokjes en schriftjes.
Had ik al gezegd dat als ik ergens voor ga, ik minstens 150% lever?
Liever luisteren? Ik heb hier ook een podcast over opgenomen ⬇️
Challenge
In de tussentijd had ik ook een challenge met mijzelf, elke dag een illustratie handletteren. Een jaar lang. Dat gecombineerd met het ontwikkelen van de webshop was veel.
Al vrij snel verloor ik mijn interesse in de webshop en eerlijk ook in de challenge. En nu snap ik waarom.
Het is namelijk niet omdat de webshop veel werk was én het niet zo veel opleverde als ik had gehoopt (oftewel: nauwelijks klanten). Het is omdat ik van een nieuwe hobby meteen werk heb gemaakt.
De fase van: ‘YES, een nieuwe hobby!’ heb ik meteen omgezet in een verdienmodel.
Had ik achteraf niet moeten doen.
Ik was elke dag bezig met nieuwe producten bedenken, een webshop onderhouden, productfoto’s maken, ik stond op markten. Non stop bezig om geld te verdienen aan mijn hobby. Ik genoot niet meer van het handletteren. Ik besloot te stoppen met mijn webshop.
Meer lezen over de kracht van kwetsbaarheid?
Was non stop bezig om geld te verdienen aan mijn hobby. Ik genoot niet meer van het handletteren.
Dat voelde ontzettend als falen.
Mijn webshop faalde
Maar het voelde ook opgelucht. Want ik vond mijn webshop niet leuk meer. Er viel een last van mijn schouders af. Fulltime ondernemen en ook nog een webshop onderhouden was echt heel veel werk. Een webshop runnen was niet voor mij bestemd. Mijn webshop faalde. En niet alleen omdat ik geen klanten had.
Maar waarom voelt het als falen?
Ik denk dat ondernemers dit wel herkennen. Je bedenkt iets leuks en bedenkt vooral hoe je er geld aan kan verdienen. Oftewel, je hebt geen hobby’s meer voor de lol. Je gaat vol voor de verdienmodellen. Ik vond handletteren hartstikke leuk, maar niet deze geforceerde versie. De ‘ik moet producten maken en ontwikkelen’ manier en daarom handletteren.
Ik onderhield een webshop, waar ik nauwelijks reactie op kreeg. Nauwelijks klanten.
Want handletteren doe ik niet meer voor de lol, want ik moet altijd meteen denken aan mijn ‘gefaalde’ webshop.
Les
Ik heb er idioot veel lessen uitgehaald, maar de belangrijkste is toch wel: maak van iets wat je leuk vindt niet meteen een verdienmodel. Je mag af en toe ook genieten van je hobby’s.
En het feit dat ik dit weet van mezelf, is een dikke vet win. Dus nee, ik heb niet gefaald. Mijn webshop was gewoon niet voor mij.