Kleurenpsychologie: Gebruik je niet een beetje te veel roze in je huisstijl?
Geschatte leestijd: 3 minuten
‘Gebruik je niet een beetje te veel roze in je huisstijl?’ HA. Nee. Er zijn idioot veel studies gedaan naar kleuren en de betekenissen er van. Kleur heeft invloed op hoe je denkt, maar ook op je emoties. Met een mooi woord ook wel kleurenpsychologie genoemd.
Om het nog leuker te maken, kleuren kunnen zelfs verschillende betekenissen hebben in verschillende situaties. Denk aan verschillende culturen, maar ook aan iemands leeftijd of geslacht. Je snapt nu vast wel waarom het dus ook zo belangrijk is om de juiste doelgroep te kiezen. De kleur roze kiezen voor je huisstijl moet daarom wel bij je doelgroep passen.
Blauw voor meisjes
Wist je dat vroeger de kleur blauw juist een meisjeskleur was? Vooral in de katholieke wereld, waar Jezus vaak werd afgebeeld in het rood of roze en Maria was in het blauw gekleed. Precies andersom dus. Dit soort feitjes vind ik zo verschrikkelijk interessant.
Vijftig tinten roze
En dan hebben we het er nog niet eens over gehad dat zachtroze en fuchsia twee totaal verschillende kleuren zijn. Je kan je vast voorstellen dat appeltjesgroen en bosgroen allebei een andere betekenis hebben. Als we dan ook nog eens met elkaar gaan combineren, zorgt het er voor dat er nog meer gedachten bij kunnen ontstaan. Als er zoveel verschillende tinten van één kleur bestaat, kan je een kleur dan wel te veel gebruiken?
De mogelijkheden zijn eindeloos en daarom is kleurenpsychologie een vak apart. Kleuren spelen onbewust een bizar grote rol.
Meer lezen over de betekenis van kleuren?
- Wat betekent de kleur geel? (kleur bekennen #5)
- Wat betekent de kleur groen? (kleur bekennen #4)
- Hoe bepaal je een kleurenpalet voor je huisstijl?
Te veel roze in je huisstijl
De juiste kleuren kiezen voor je onderneming is zoals je leest een combinatie van idioot veel factoren. Ik denk dat dat ook de reden is waarom ik juist zo ontzettend leuk vind om te doen. Kleurenpsychologie is machtig interessant.
Dus nee, ik gebruik absoluut niet te veel roze.
Roze staat voor mij voor vrouwelijkheid, zachtheid en kwetsbaarheid.
Wanneer ik roze draag word ik blij, voel ik mij zelfverzekerd en krachtig.
Mijn kracht is mijn kwetsbaarheid die durf ik je te laten zien en jij mij ook.
Laten de kleuren van jouw huisstijl al zien waar jij voor staat? Laat het mij weten in de reacties hieronder ⬇️
Samen zetten we jouw bedrijf kneitersterk neer
.. zodat je de allerleukste klanten én opdrachten gaat scoren!