Vage marketingtermen uitgelegd: Waarom doen we zo moeilijk?
Geschatte leestijd: 3 minuten
Purpose driven, deep dive, customer journey of die welbekende K.. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze vage marketingtermen heb je vast wel eens gehoord toch? Maar zeg nou eerlijk, weet jij precies waar deze termen voor staan? Zelfs ik, als marketingmeisje heb er nog wel eens moeite mee. Want hoewel we de termen rondslingeren alsof het niks is, legt niemand nou exact uit wat het betekent. Dus in deze blog: de vage marketingtermen uitgelegd (in ieder geval die paar die je op Instagram veel voorbij ziet komen).
Op deze manier maken we het onnodig moeilijk. Ja oke, als marketingmeisje snap ik deze vage marketingtermen wel. En ik ben het er ook 100% mee eens dat ze in het Engels nog beter klinken (eigenlijk klinkt bijna alles beter in het Engels, behalve prachtige woorden als fietspompreparatiesetje en hottentottententententoonstellingen).
Verder vind ik het maar een portie verwarrend. En waarom zouden we het zo moeilijk zeggen? WHY (sorry, kon het niet laten). Waarom zeggen we niet gewoon wat we nou echt bedoelen?
Het klinkt natuurlijk allemaal wel super interessant 💁♀️ Maar snappen we de vage marketingtermen zelf wel? Ik leg ze in deze blog kort voor je uit.

Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
Laten we kennismaken!
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Maar het is gewoon niet mijn ding. Ik sta er voor dat jij als ondernemer snapt waar je mee bezig bent. Ik gebruik geen chique marketingtermen, maar zeg gewoon waar het op staat.
🌸 Ik lever je niet alleen een geweldige website aan, maar zorg er ook voor dat je zelf snapt hoe je deze moet onderhouden én aanpassingen kan doorvoeren. Want naast vage marketing termen, zijn er ook moeilijke WordPress termen. Maar daar val ik je niet mee lastig.
🌸 Je huisstijl is tot in de nopjes verzorgd en ondanks dat je van mij al het nodige drukwerk krijgt, kan je ook zelf een simpele flyer de wereld uitgooien
🌸 Je doelen van je onderneming vertaald in een ijzersterke missie & visie zodat je zelf aan de slag kan met het delen van content om je verhaal te vertellen. Want dat is wat het is: je missie & visie is een manier om je verhaal te verduidelijken en te versterken. Dus hoewel je van mij heel veel marketing mag laten liggen, slaan we deze stap echt niet over.
Dit allemaal met maar één reden: zodat jij als ondernemer kan groeien met je eigen bedrijf. Dus mocht je bovenstaande marketingtermen niet begrijpen, hieronder in Jip & Janneke taal uitgelegd.
Vage marketingtermen uitgelegd
🌸 Purpose driven: een hoger doel nastreven voor een betere wereld. Oftewel je Waarom. Want ja, er is ook gewoon een Nederlandse term voor jongens.
🌸 Deep dive: gronding onderzoek doen. Het is dus echt niet meer dan dat.
🌸 Customer journey: een pad die een klant aflegt voordat deze een dienst/product koopt. Dat kan zijn van freebie, naar nieuwsbrief naar coachingtraject maar het kan ook zijn dat iemand je advertentie ziet in Google en later een pizza bij je besteld.
🌸 K: van die 10k, oftewel 10.000 – maar een Google sessie vertelt mij dat het komt van kilogram. Dus wie dat heeft bedacht.
Nu ben ik heel benieuwd.. Welke marketingterm zie jij wel eens voorbij komen maar weet je eigenlijk niet eens precies wat het is? ⬇️
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.