Je eigen visuele merkidentiteit: meer dan een logo
Geschatte leestijd: 3 minuten
‘Die ideale klant. Waarom reageert die nou niet? Ik doe toch alles goed?’ Deze vragen krijg ik geregeld naar mijn oren. Je doet alles goed, maar toch lijkt je lievelingsklant maar niet te happen. Dus waarom hapt die klant nou niet? Het antwoord: je hebt je visuele merkidentiteit nog niet duidelijk. In deze blog leg ik je er alles over die visuele merkidentiteit uit.
Een sterke positionering wordt namelijk alleen sterk, wanneer je deze tot leven brengt. Een passende visuele merkidentiteit versterkt de boodschap die je als merk hebt. Het zorgt er voor dat je merkverhaal meer lading krijgt en daardoor krachtig wordt. Laat je alleen een logo ontwerpen? Zonde! Je geeft jezelf en je bedrijf dan niet de kans om groot te worden.
Merkidentiteit in het kort
Merkidentiteit, merkprofiel of merk DNA noemt, het is allemaal één pot nat. Een merkidentiteit is niet meer dan jouw merkkern heel duidelijk verwoord en beschreven. Met een sterke merkidentiteit kunnen mensen zich aan jou identificeren maar nog belangrijker: aan jou hechten. Het laat zien wie je bent, waar je voor staat en wat je betekent voor anderen.
Het allerbelangrijkste? Een ijzersterke merkidentiteit verteld wie jij bent. De essentie van wie jij bent.
Visuele merkidentiteit is meer dan een logo en huisstijl
Naast een mooi logo moet je ook denken aan de kleuren die gebruikt, typografie, de fotografie, video’s die je over jezelf online zet maar vooral ook hoe je jezelf presenteert. Alles hoort bij elkaar te kloppen en dat is je visuele identiteit. In je visuele merkidentiteit komt je merkverhaal, je kernwaarden maar ook persoonlijkheid samen.

Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
Laten we kennismaken!
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Maar klopt hetgene wat je nu laat zien met jouw bedrijf? Klopt het visuele plaatje met jouw verhaal?
Je gebruikt alle trendkleuren en je feed is picture perfect
.. Je schets het perfecte plaatje, alles is echt on point.
Het logo wat je nu hebt is zo mooi, het zou echt zo van een Pinterest bord af kunnen komen met de ‘nu al de mooiste logo’s van 2022’
.. Je gebruikt kleuren die nu helemaal hip & happening zijn en voorzien van de laatste grafische trends.
De door jou gebouwde website staat vol met de mooiste foto’s van jezelf aan het werk genietend van een havermelk cappuccino
.. Achter je peperdure MacBook natuurlijk. Oh en de foto is gemaakt in een lunchroom.
Zou het zomaar kunnen dat dit allemaal niet bij je past? Dat je een visuele merkidentiteit hebt aangenomen van iemand anders dan jijzelf?
Dat je veel liever knalroze en oranje gebruikt?
.. Boeien dus dat nu alles behalve in is. Kleuren hebben zo veel betekenissen, dus deze kleuren zouden wel eens perfect bij jou kunnen passen!
Dat je logo eigenlijk veel beter bij die concullega van je past?
.. Je hebt een prachtig logo gemaakt in Canva, maar eigenlijk is het dertien in een dozijn.
Dat je bij de gedachte van een cappuccino al misselijk wordt?
.. En dat je veel liever thee drinkt uit de lelijkste mok uit je keuken, vol barsten.
Dus ik vraag het je nog een keer: ben jij jezelf?
Klopt jouw visuele merkidentiteit met jouw verhaal? Straal jij uit wat bij jou past? Past het bij jouw doelen? Jouw missie? Je kernwaarden? Je niche of lievelingsklant? Of twijfel je wel eens of je het toch niet anders aan moet pakken?
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.