Of je een e-mail funnel nodig hebt? 👀
Geschatte leestijd: 5 minuten
Nee. There. I said it. Ik ga nu meteen eerlijk bekennen, ik heb niks tegen e-mail funnels. De leukste mensen die ik kennen hebben ook e-mail funnels. Maar ik ben wel tegen de marketingexperts die de funnel ophemelen alsof er niks anders of beters bestaat. Maar marketing is zo veel meer dan een e-mail funnel jongens. Dus heb je een e-mail funnel nodig? Nee.
Als we de gemiddelde businesscoach moeten geloven is het de holy grail onder de marketing en heb je de e-mail funnel echt nodig. Het internet staat er vol mee. Blogpost, instagram posts. Alles om die e-mailfunnel in de schijnwerpers te zetten. Maar eh, net zoals als vroeger bestaat marketing niet uit maar één onderdeel. Werd vroeger het reclamespotje de hemel ingeprezen, tegenwoordig is de beurt aan e-mailmarketing.
Laat ik eerst even voor op stellen hoe belangrijk marketing is. Marketing doet namelijk veel goeds voor je merk. Het geeft je de kans om klanten kennis te laten maken met je onderneming, het verbetert je bereikbaarheid, het vergroot je naamsbekendheid en het stimuleert verkopen. Kort gezegd is marketing idioot handig om je omzet te vergroten. Je e-mail funnel (e-mailmarketing) kan daaraan bijdragen.
Is marketing niet gewoon hetzelfde als sales?
Nee. Al snap ik het wel als je dat denkt. Ze gaan namelijk hand in hand met elkaar. Wanneer je marketing goed inzet, zorgt het voor meer potentiële klanten. Betekent het meteen een verkoop? Nee. Daarvoor moet je echt nog verkopen. Marketing hetzelfde zien als sales is niet raar, je bent ook zeker niet de enige die het denkt. Maar sales, oftewel, verkopen is echt een vak apart. Vraag maar aan Jim en Dwight, die niet anders deden.

Website nodig?
Laten we kennismaken!
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. Ik heb een hekel aan de term ‘digitaal visitekaartje’, maar toegegeven: dat is wel precies wat het is. De perfecte manier om jezelf te presenteren.
Maar heb je die e-mail funnel nou echt nodig?
Een email funnel serie is de reeks van emails die je abonnees van jou ontvangen nádat ze zich hebben ingeschreven voor bijvoorbeeld jouw gratis weggever of nieuwsbrief. Omdat iemand zich echt moet inschrijven, heb je een streepje voor. Ze zijn namelijk al geïnteresseerd in wie je bent of in je product.
Ik heb oprecht ook niks nadeligs te zeggen over e-mailmarketing. Alles behalve. Wel hoe het wordt gepromoot als het enige wat je moet doen. Het kan namelijk bizar goed werken als je precies de goede mensen in de lijst hebt, maar vooral als het aansluit bij de rest van je marketingstrategie.
Stel.. Je hebt een geweldige e-mailfunnel. Echt topper dan top.
Maar de rest van je salesfunnel sucks.
Salesfunnel
Je e-mailfunnel is namelijk onderdeel van je salesfunnel. Net als social media, je website, je visuele identiteit, wie jij bent, hoe je communiceert met klanten. Alles wat je kan doen om jezelf te verkopen.
Een e-mail funnel heb je nodig, als het bijdraagt aan de rest van je marketingstrategie. Aan alleen een e-mailfunnel heb je daarom niet genoeg. Net als dat je niet genoeg hebt aan alleen een website
Het is daarom van onmeunig groot belang dat je zorgt dat alles wat jij doet qua marketing samenkomt. Een top e-mail funnel is geweldig, maar nog 10 keer beter als je het combineert met een geweldige website. Nog 10 keer beter met een geweldige visuele identiteit. Nog 10 keer beter als je het combineert met een social media strategie.
En zo kan ik nog wel even door gaan.
Dus heb je een e-mail funnel nodig? Nee, ook zonder kan je van je bedrijf een groot succes maken.
Voordelen
– Het is ontzettend goed meetbaar. Je kan precies achterhalen wie je email opent, wie waar op klikt en waar ze stoppen
– Het potentiële bereik is enorm. Want wie bekijkt er nou niet dagelijks haar mail?
– Je kan het personaliseren naar de persoon en vormgeven zoals je wilt
– Je kan inspelen op bepaalde gebeurtenissen. Merk je dat je mail wel wordt geopend maar dat je freebie niet wordt gedownload? Dan stuur je ze een mailtje met een herinnering om het te downloaden
– Het is vrij goedkoop, behalve de uren die je er in hebt zitten. Verder betaal je alleen vaak een maandelijkse fee
Nadelen
– Je mail kan in de spam terechtkomen. Bijvoorbeeld als je iets van gratis in de onderwerpregel zet of email vanuit een info@naam.nl emailadres
– Vormgevers kunnen helemaal los gaan, maar wanneer een e-mail te groot wordt dan komen ze wederom niet aan. Of ze laden zo langzaam dat mensen wegklikken
– Je mail moet er op elk scherm goed uitzien, zowel op de computer als telefoon. Dit brengt de nodige uitdagingen
En last but not least
E-mailmarketing werkt alleen als het onderdeel is van een grotere strategie. Een strategie die gebaseerd is op jouw onderneming, jouw doelen en doelgroep. En stel jezelf dan de vraag: Past e-mailmarketing bij mij?
Ik bouw jouw website.
Die staat als een huis.
Je website is voor jou als ondernemer essentieel. Het zorgt voor zichtbaarheid, trekt klanten aan (als het goed is 😉) en is dé plek waar je laat zien wie je bent. De perfecte manier om jezelf te presenteren.