Hoe maak ik een moodboard voor de huisstijl van mijn bedrijf?
Geschatte leestijd: 3 minuten
Meteen starten met ondernemen is wat je het allerliefste doet. Je hoofd zit barstenvol ideeën die je met de hele wereld wil delen. Waar begin je dan? Maak het visueel met een moodboard 👩🎨 Maar hoe maak je een moodboard voor je bedrijf? In deze blog vertel ik je de voordelen van een moodboard en vertel ik je mijn stappenplan voor het maken van een moodboard voor de huisstijl van je bedrijf.
Ik hoor van mijn opdrachtgevers vaak dat het lastig is om het beeld wat jij in je hoofd hebt, aan een ander persoon uit te leggen. Dit is één van de redenen waarom ze nog wel eens overstappen van ontwerper. Is dit de schuld van de ontwerper? Alles behalve! Het is gewoon ontzettend lastig om jouw ideeën te vertellen. Zeker als je super duper enthousiast bent. Dus, aan de slag met je moodboard zodat jij je ideeën helder hebt voor jouw bedrijf. En ze daarna ook nog eens kan delen met iedereen die je wilt 🙂
Waarom zou je een moodboard voor je bedrijf maken?
Een moodboard is de manier om samen met je opdrachtgever of nemer tot ideeën te komen of om ze duidelijk te maken. Met een moodboard kan je namelijk perfect laten zien wat je in gedachten hebt. Het is namelijk zo veel meer dan een collage. In deze blog ga ik in op het maken van een moodboard voor de huisstijl van je bedrijf, maar het kan uiteraard ook voor je website, fotoshoot of iets anders zijn.
Een logo en huisstijl waar jouw lievelingsklant niet om heen kan?
De kleuren die je gebruikt, de lettertypes, de vormen en de lijnen. Het bepaalt hoe je overkomt op klanten. Het is eigenlijk de basis van alles binnen je bedrijf. Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt.
Oke, maar hoe maak je dan een moodboard voor je bedrijf? Onderstaande stappen (het zijn er maar vier!) zorgen er voor dat je een inspirerend moodboard voor je bedrijf in elkaar zet.
Moodboard stap 1: Ken je concept 💡
Welke waarden moeten terugkomen in de ontwerpen? Welke kleuren zouden een rol kunnen spelen? Zijn er bepaalde materialen waar jij enthousiast van wordt? Hoe ga je dit uitbeelden? In afbeeldingen, tekst, materiaal?
Moodboard stap 2: Verzamel inspiratie ✂️
Inspiratie vind je overal. In kleurstalen van de bouwmarkt, stofjes die je vind in je kledingkast, verpakkingen van je lievelingsproducten. Maar ook online op Pinterest en Google of juist in tijdschriften en kranten.
Moodboard stap 3: Finetunen van het verzamelde materiaal 🤔
Bekijk wat je hebt gevonden en maak harde keuzes. Welke afbeeldingen geven het beste weer wat jij wil vertellen? Zijn er afbeeldingen bij die achteraf toch niet werken? Dan kan je ze nu alsnog weg doen.
Moodboard stap 4: Creëer ✍️
Tijd om je moodboard te maken. Dit kan digitaal, maar je kan afbeeldingen ook printen, uitknippen en plakken. Welke manier je ook kiest, zorg er voor dat je ‘m geregeld kan bekijken. Hang hem bijvoorbeeld op in je kantoor of gebruik je moodboard als screensaver op je laptop. Zo zie je jouw dromen extra vaak.
Nou, ik denk dat jullie nu wel begrijpen dat ik GEK ben op moodboards. Een project zonder moodboard is als chocolade zonder nootjes. Verloren zaak. Misschien niet als je allergisch bent voor nootjes.
Maar nu even serieus. Moodboards zijn echt essentieel om te maken bij het starten van je bedrijf. Ze geven je richting, maar inspireren je ook om je geweldige ideeën uit te werken. Dus hup: aan de slag!
Ik ontwerp jouw logo en huisstijl.
Kneitermooi.
Dit is het moment om daarin keuzes te maken, zodat je écht opvalt. Het resultaat? Een visuele identiteit die ervoor zorgt dat klanten niet meer om jou heen kunnen.