Omgaan met feedback als grafisch ontwerper: zo doe je dat
Je hebt een ontwerp gemaakt waar je stiekem best trots op bent. De kleuren kloppen, de vorm voelt goed en je weet: dit past perfect bij de klant. Maar dan komt de feedback. ‘Ik mis iets.’ ‘Het voelt nog niet helemaal goed.’ En ineens voelt het alsof jouw hele kunnen ter discussie staat. Auw! In deze blog vertel ik je alles over omgaan met feedback als grafisch ontwerper.
Als grafisch ontwerper is feedback onvermijdelijk. Het hoort erbij. En toch… het blijft spannend. Vooral omdat het zo persoonlijk voelt.
Waarom feedback juist voor jou als grafisch ontwerper zo hard binnenkomt
Je werk komt niet zomaar uit het niets. Er zit gevoel in, smaak, visie. Het is een creatief proces waarin jij een stukje van jezelf hebt gestopt. En dan is het logisch dat feedback niet alleen raakt aan wat je hebt gemaakt. Maar ook aan hoe jij je voelt over jezelf.
Dat gevoel van afwijzing komt vaak niet door wat iemand zegt, maar door hoe het binnenkomt. Voor je het weet, ben je niet meer bezig met het verbeteren van je werk, maar met het verdedigen van jezelf.
Feedback ≠ falen
Wat helpt, is het besef dat feedback geen aanval is. Het is geen oordeel over wie jij bent, maar een uitnodiging tot afstemming. Tot samen zoeken naar wat nog sterker kan. Dat perspectief maakt ruimte.
Natuurlijk mag het nog steeds even pijn doen. Zeker als je hard hebt gewerkt, of als de feedback onverwacht komt. Maar zodra je leert om die emotie te herkennen zónder dat het je verlamt, verandert alles. Je krijgt grip. Regie. Rust.
Zo kan je als grafisch ontwerper omgaan met feedback
Omgaan met feedback leer je meestal niet tijdens je studie. En eerlijk: ook in de praktijk blijft het oefenen. Maar er zijn wel dingen die je kunnen helpen.
Bijvoorbeeld door je eerst af te vragen: ‘Waarom raakt dit me zo?’ Gaat het over de toon? Over je eigen perfectionisme? Over een onzekerheid die al langer speelt? Alleen al dát onderzoeken geeft ademruimte.
Of door simpelweg door te vragen. In plaats van dicht te klappen, kun je zeggen: ‘Wat mis je precies?’ Of: “Wat zou het sterker maken voor jou?” Zo houd jij de touwtjes in handen, zonder jezelf te hoeven overschreeuwen.
En het allerbelangrijkste: niet alle feedback is waarheid. Jij mag voelen wat past en wat niet. Je hoeft niet alles over te nemen om een goede ontwerper te zijn.
Je bent nog steeds goed genoeg
Feedback is geen maat voor jouw waarde. Het zegt niets over je talent. En al helemaal niets over of je wel of niet ‘goed genoeg’ bent.
Het mag even binnenkomen. Het mag ongemakkelijk zijn. Maar het hoeft je niet klein te maken. Je mag oefenen. Groeien. En leren filteren, net zo liefdevol als je ontwerpt.
🎧 Wil je liever luisteren?
In mijn podcastaflevering ‘Feedback krijgen van een klant is geen persoonlijke aanval’ vertel ik je meer over waarom feedback zo binnenkomt, hoe je ermee om kunt gaan zonder jezelf te verliezen, en wat mij (en veel andere ontwerpers) hierin helpt. Zodra deze online staat, plaats ik de link hieronder. In de tussentijd staan er andere interessante afleveringen voor je online!
Samen zetten we jouw bedrijf kneitersterk neer
.. zodat je de allerleukste klanten én opdrachten gaat scoren!