Imposter Syndrome als grafisch ontwerper: je bent niet alleen
Je zit achter je laptop en kijkt naar het ontwerp waar je al uren aan sleutelt. Je weet dat het goed is. De klant was enthousiast. En toch… voelt het alsof je maar wat doet. Alsof iemand op een dag zal zeggen: ‘Sorry, maar jij hoort hier eigenlijk niet.‘ Dat, lieve grafisch ontwerper, is je Imposter Syndrome. En je bent absoluut niet de enige.
In de creatieve wereld, waar alles draait om originaliteit, stijl en zichtbaarheid, voelt het soms alsof je continu wordt beoordeeld. Alsof je moet presteren op een toneel waar je niet zeker weet of je wel een rol hebt gekregen. Het stemmetje dat zegt: ‘Ze denken dat ik weet wat ik doe, maar ik heb eigenlijk geen idee,’ klinkt soms harder dan je eigen creatieve intuïtie.
En weet je? Dat stemmetje liegt. Maar het klinkt zó idioot en irritant overtuigend.
Waarom juist jij als grafisch ontwerper last hebt van het imposter syndrome
Als grafisch ontwerper bouw je aan merken, campagnes en visuele verhalen. Je werk wordt gezien en daarmee ook, op een bepaalde manier, jijzelf.
Dat maakt het spannend. Kwetsbaar. Je creatieve keuzes liggen open en bloot. En daarbovenop is er die constante vergelijking met anderen. Mooie portfolios, klantenlijstjes, awards, likes, erkenning…
Het is niet gek dat je dan soms gaat twijfelen:
Waarom zou een klant voor mij kiezen?
Ben ik eigenlijk wel goed genoeg?
Voor de buitenwereld lijk je het allemaal prima voor elkaar te hebben. Maar vanbinnen voelt het soms alsof je elk moment ontmaskerd kunt worden.
Je hoeft je imposter niet op te lossen, maar je mag het wel gaan herkennen
Wat veel ontwerpers vergeten, is dat Imposter Syndrome niet betekent dat je faalt. Het betekent dat je betrokken bent. Dat je geeft om wat je doet. Dat je het goed wíl doen.
Maar dat stemmetje verdient geen stuurpositie in je bedrijf.
En daar begint het: bij herkennen wat er gebeurt. Niet door het weg te duwen of op te lossen, maar door jezelf te herinneren aan wat er óók waar is.
Want ja, je twijfelt soms.
Maar je hebt ook al klanten geholpen. Je hebt werk gemaakt waar mensen blij van werden. Je hebt stappen gezet, ook al voelde je je onzeker.
Dat telt.
Lieve ontwerper, gun jezelf de ruimte om zachter te zijn
Het begint bij mildheid. Jezelf niet keihard aanpakken, maar juist momenten creëren waarin je weer terugkomt bij jezelf. Reflecteren. Inchecken. Vertrouwen opbouwen, beetje bij beetje.
En precies daarom maakte ik The Confidence Storybook een plek waar je mag landen. Met vragen die je terugbrengen naar jezelf, inzichten die je helpen anders te kijken, en rust om je eigen verhaal weer helder te zien.
Niet als een “snelle oplossing”, maar als een uitnodiging.
Om jezelf serieus te nemen.
Om zachter te worden waar het pijn doet.
En om te herinneren: je hoeft niet perfect te zijn om waardevol te zijn.
🎧 Wil je er liever naar luisteren?
In de podcastaflevering ‘Leren omgaan met je imposter als grafisch ontwerper’ vertel ik je nog iets meer over mijn eigen ervaringen en hoe je hiermee kunt omgaan. Zodra de aflevering online is, plaats ik ‘m onder deze blog. In de tussentijd staan er andere afleveringen van De Zelfverzekerde Ontwerper voor je online!
Samen zetten we jouw bedrijf kneitersterk neer
.. zodat je de allerleukste klanten én opdrachten gaat scoren!